TETSUYA KITADA: IN MY ROOM @Gallery ColonB in Seoul
TETSUYA KITADA: IN MY ROOM
2025年5月3日~5月31日
Gallery ColonB
Gallery ColonBでは、日本人グラフィックデザイナー・北田哲也による個展「TETSUYA KITADA: IN MY ROOM in SEOUL」を開催いたします。本展は、日本・茅ヶ崎のCREATIVE SPACE HAYASHIとの共同企画であり、韓国において北田作品を正式に紹介する初めての機会となります。
「IN MY ROOM in SEOUL」では、北田が数十年にわたって描いてきたオリジナルキャラクターのユニバースを紹介し、特に彼の代表的なキャラクターに焦点を当てています。本展は、北田のイラストが日常の感情や現代文化、ユーモア、ノスタルジーとどのように交差しているかを探ります。彼の作品は、昭和レトロの美学と現代的な線画表現の融合地点に位置しており、単なる「かわいさ」を超えて観る者の「内なる友達」として感情に訴えかけます。
展示では、「Tokyo Drawing」シリーズからの3作品、ポスター20点、他コラージュ作品多数 書籍5冊を紹介します。これらの作品は、北田の視覚言語と感情の断片が、イラストレーションというメディアを通じて物語へと拡張していく様子を示しています。ドローイング、アニメーション、グラフィックデザイン、オブジェ、出版物にまたがる本展は、「永久未完成」という北田の哲学を体現し、現代の消費的イメージの中に儚い感情を視覚的にとらえることを目指しています。
作家略歴|北田 哲也(KITADA TETSUYA)
神奈川県茅ヶ崎市出身。多摩美術大学グラフィックデザイン科卒業。1980年代半ばより、イラストレーション、マンガ、出版、ファッション、広告、放送など多岐にわたるメディアで活動。
1985年、ニッポン放送のラジオ番組『ヤングパラダイス』のグッズ制作をきっかけに活動を開始。1987年には、通信販売会社ディノスを通じて子ども服ブランド「RAP CITY」を立ち上げ、原宿でアンテナショップを運営。1990年にマンガ『RAP CITY』を出版し、1993年にはフジテレビの子ども番組『ポンキッキーズ』のキャラクター「Pちゃん」のデザインで広く知られるようになる。
これまでに、自動車メーカー・スバル、都市再生機構(UR)、玩具メーカー・カワダ、講談社、蔦屋書店など、数多くの企業や公共機関とコラボレーションを行ってきた。1999年には、三菱電機のビデオデッキのパッケージデザインで、ニューヨーク・フェスティバル広告部門金賞を受賞。旺文社の教育書籍60冊以上のカバーデザインを担当し、2013年には絵本『なんでもいいからだっこして!』を出版。
近年の主な展示に、茅ヶ崎のCREATIVE SPACE HAYASHIでの「IN MY ROOM」(2023年)、東京での「What changes, What remains」(2024年)などがある。アメリカやイギリスのサブカルチャー、昭和レトロ美学、日本のポップカルチャーへの深い愛着を作品に反映し、洗練されながらもアナログな視覚言語を展開している。
作家ステートメントより
「永久未完成、それが完成」
「間違った線、消えずに残った線、途中で止まった線──それらを隠してはならない」
「描くことは、常に完成であり、同時に進行中である」
── 北田哲也『My First Statement』より
お問い合わせ
ウェブサイト: www.colonbarts.com
メール: gallerycolonb@gmail.com
電話: +82.70.4222.4986
TETSUYA KITADA: IN MY ROOM
May 3 – May 31, 2025
Gallery ColonB
Gallery ColonB is pleased to present TETSUYA KITADA: IN MY ROOM in SEOUL, a solo exhibition by Japanese graphic designer TETSUYA KITADA. This exhibition is co-organized with CREATIVE SPACE HAYASHI in Chigasaki, Japan, marking the first official introduction of Kitada's work to a Korean audience.
IN MY ROOM in SEOUL showcases Kitada's unique universe of original characters developed over several decades, focusing particularly on his iconic creation. The exhibition explores how Kitada's illustrations intersect with everyday emotions, contemporary culture, humor, and nostalgia. His work resides at the confluence of Showa-era retro aesthetics and modern line drawing, with characters that transcend mere cuteness to become emotionally resonant "inner friends" for viewers.
The exhibition features three pieces from the Tokyo Drawing series, twenty posters, and five books. These works demonstrate how Kitada's visual language and fragments of emotion expand into narratives within the medium of illustration. Spanning drawing, animation, graphic design, objects, and publications, the exhibition embodies the artist's philosophy of "permanent incompletion," aiming to visually capture ephemeral emotions within contemporary consumer imagery.
Artist Biography|KITADA TETSUYA(北田 哲也)
Born in Chigasaki, Kanagawa Prefecture, TETSUYA KITADA graduated from the Department of Graphic Design at Tama Art University. Since the mid-1980s, he has been active across various media, including illustration, manga, publishing, fashion, advertising, and broadcasting.
In 1985, Kitada began by creating merchandise for the Nippon Broadcasting System radio program Young Paradise. In 1987, he launched the children's clothing brand "RAP CITY" through Dinos and operated an antenna shop in Harajuku. His manga RAP CITY was published in 1990, and in 1993, he gained widespread recognition by designing "P-chan" for the Fuji TV children's program Ponkickies.
Kitada has collaborated with numerous companies and public institutions, including the automobile manufacturer Subaru, the Urban Renaissance Agency (UR), toy manufacturer Kawada Co., Ltd., publisher Kodansha Ltd., and bookstore chain Tsutaya. In 1999, he received the Gold Medal in the Advertising category at the New York Festivals for his packaging design for Mitsubishi Electric's VCR. He has designed covers for over 60 educational books published by Obunsha and, in 2013, published the picture book
なんでもいいからだっこして! (For any reason, give me a hug!).
Recent exhibitions include IN MY ROOM at CREATIVE SPACE HAYASHI in Chigasaki (2023) and What changes, What remains in Tokyo (2024). Kitada's work reflects a deep appreciation for American and British subcultures, Showa-era retro aesthetics, and Japanese pop culture, presenting a sophisticated yet analog visual language.
From the Artist's Statement
"Permanent incompletion, this is completion."
"Mistaken lines, lines that remain without disappearing, lines that stopped halfway through—these should not be hidden."
"A drawing is always complete and, at the same time, in progress."
— Tetsuya Kitada, My First Statement
Inquiries
Website: www.colonbarts.com
Email: gallerycolonb@gmail.com
Phone: +82.70.4222.4986






